fredag 5 februari 2010

Bangkok

Dag: 1

Efter en mellanlandning i Köpenhamn satte vi oss på Thai Airways flygplan, destination Bangkok. Resan tog väl drygt 10 timmar som vi väl tyckte gick ganska smärtfritt.

Ingen "flygsjuka" för Zarah, maten var bra och personalen gav oss mkt bra service.

Något vi dock hade missat var att detta var en "all inclusive" flight.

Så medans alla drack fördrinkar, öl & vin till maten och avec mm. till kaffet, så satt vi och sörplade vatten.

Kanske var lika bra andå, alcohol och sömntabletter är ju inte den bästa kombinationen.

Väl framme på flygplatsen, något virriga och trötta efter resan gick vi halvt i sömnen igenom passkontrollen, tog vårat bagage.

Skönt nog hade vi förbokat ett hotellrum första 2 nätterna, så det var bara att hoppa in i en taxi, checka in, en snabb dusch, och sen ett litet "powernap" på ca: 7 timmar.

Innan vi lämnade Sverige fick vi veta att vår gode vän Herr Lindahl för tillfället befann sig i Bangkok på en "affärsresa", och hade därför bestämt träff på vårat hotell kl. 18.00 lokal tid.

Men då ingen av oss har fått med sig en klocka, och min mobil inte hade ett fungerande simkort, blev detta ett litet bekymmer.

Vi lyckades iaf. infinna oss på plats i tid, och efter lite välkomstkramar och snusutdelning, tågade vi iväg mot någon lämplig restaurang.

Det blev en trevlig kväll med god mat (phad thai såklart), öl (Chang såklart) och trevligt sälskap i Patpong.

Patpong är tydligen ett ökänt nöjeskvarter, känt för sina go-go barer och sexshower.

Detta var väl inte något som vi riktigt fattde innan vi hade blivigt tillfrågade för 1000:e gången om vi ville gå på "ping pong show".

Hittade dock en trevlig bar där vi tillbringade resten av kvällen.

Dag: 2

Somnade sent i natt, inte riktigt fått in dygnsrytmen.

Hade sett fram emot en god hotellfrukost, men icke.

Serveras frukost mellan 6-10 så skall man tydligen inte komma kl. 9 för då e det slut.

Fick iaf. fattiga riddare och kaffe, blir man mätt skall man väl inte klaga.

Efter detta blev det en lätt promenad runt i stan (4 timmar).

För mig har Bangkok så här långt varit en extremt kontrastfull stad.

Ena minuten går man på affärsdistrikt, men efter nästa krök är man inne i bland plåtskjulen i slummen.

Finns väldigt mkt.fattigdom men också gott om rika människor som vräker runt i flotta bilar.

Hamnade till slut i en stor park, där man inte fick vare sig dricka sprit eller röka.

Men träna fick man, och detta gjorde många många...

Fina blommor, trevlig omgivning, och mitt ibland thai chi utövare och solbadare vandrade det runt stora varaner (vilka vi först trodde var små krokodiler)

För kvällen var planen att leva lite lyx!

Började med en 3 km lång taxi-tur som tog dryga 50 minuter (vanligtvis 10min) hem till Stefans hotell, ("bara 45min försenade!) sen en tur tillbaka tillbaka till vårat för att klä upp oss lite befann vi oss sen på 64:e våningen på Tower Estate, ett av Bangkok`s finest.

Utsiken och servicen här var helt fantastisk.

Efter att ha tillbringat större delen av kvällen i en liggsoffa på 64:e våningen, sippat goda drinkar, och käkat nötter betalade vi vår nota på 2300 baht (dryga femhundringen) för 3 pers på vad som kan ha varit den häftigaste krogen jag någonsin har varit på.

Klockan var nu strax före tolv och siktet inställt på middag, och detta på

Mandarin Oriental Hotell & Restaurang, ett hotell som finns med på topp 5 listan över hotell i världen.

Att hitta dit skullen dock visa sig vara lättare sagt än gjort.

För det första visste vi själva inte var det låg, och taxichaufförerna som sa att dom visste det, gjorde i själva verket inte alls det.

Så efter att ha pratat i telefon med en av taxikillarnas polare som skulle känna till hela Bangkok, hoppade vi in i en tuk-tuk.

Han körde oss till rätt ställe, men började sen prata om att dom inte serverade mat där utan började då istället köra oss mot sina polares ställe.

Fick nästan hoppa ut i farten.

Kom iaf. fram, fick våran lyx-middag och kollade in stället.

Det var som sagt ett väldigt fint ställe med lyxig pool, cigarrlounge med "sensuell sofistikerad jazz" och säkerligen mkt. mer, men efter middagen var vi rätt nöjda.

Kändes som att vi hade lagt ganska mkt pengar på våran "lyx-kväll", men med en slutnota på 4600 baht (1000 kr) för 3 insåg vi att det faktisk är vad ett par timmar på vilket ölhak som helst hemma i Sverige hade kostat är inte 300 kr och en helkväll på Bangkoks finest inte speciellt farligt.

Dag: 3

Hoppade idag över dessa fantastiska fattiga riddare o sov lite längre... Innan det var dax för utcheckning från Manohra... Slängde ihop våran packning och gick ner till lobbyn,där vi satte oss för att vänta på Stefan..

Vid 14tiden åkte vi vidare till Khao San Road som i reseguiden beskrivs som "Centrum för Asiens backpackers".

Här checkade vi in på "New My House Guest House". Ett hostel som är helt okej.

Stefan fick lite nostalgikänsla då vi gick i dessa kvarter då han för 6år sedan själv bodde på grannhostelet.

När klockan började närma sig tre var vi rejält hungriga så gick o satte oss där det såg trevligast ut:-)

Maten var mycket bra och priset var inte helt fel heller.. (runt 80-90Baht per person!), här satt vi en stund innan vi började o ch titta runt i kvarteret..

Gick in på ett fint tempelområde, titta lite innan vi gav oss ut i myllret..igen..Här är det mycket shopping och mycket backpackers! (Har förstått nu att ska man vara "backpacker" så har man dreadlocks, fiskarbyxor och batiklinne får väl fixa detta imon...haha)

Så från att ha varit i "finare" kvarter, porrkvarter.. så befinner vi oss nu i "Backpackerkvartet" och bor för 350Baht/per natt, för oss två (ca: 70kr).!

Som sagt Bangkok har många ansikten och idag har vi sett ytterligare ett:-)

Har nu varit borta 3 dagar och Zarah är uppäten av mygg!

Dag: 4

Var en varm natt inatt, sov i våra reselakan så det blev lite svettigt.

Har väl inte riktigt kommit in i rätt dygnsrytm heller.

Vilket kanske kan förklara att man känner sig lite trött, eller så beror det på varma dagar och en och annan öl...

Idag skulle vi iaf. vara lite kulturella och åka och titta på ett tempelområde som skulle inhysa lite över 350 buddhastatyer varav en liggande drygt 46 m lång och 10 m hög.

Så efter att ha blivit kidnappade av tuk-tuk gubbarna för att åka till någon butik, skräddare eller resebokare (dom får då nämligen gratis bensin) kom vi fram till tempelområdet tillsammans med miljoner Japanska studenter.

Det var än upplevelse att se alla dessa gyllene statyer, men som Zarah sa:

-Var har själva upplevandet tagit vägen? Alla tittar ju bara på saker genom en kamera.

Och lite så var det faktiskt, hade man inte kameran uppe så ställde sig folk framför för att själva ta kort.

Kul att ha sett, men hade kanske föredragit att få vara lite ensammare där och få känna lugnet som finns hos dom saffransfärgade munkarna.

Efter detta en promenad tillbaka, lite lunch, och allmän avkoppling i skuggan under ett träd bokade vi sedan buss och båtbiljetter till Koh Samet.

Stefan anlände efter att ha avslutat den här tidens arbete i Bangkok och det blev en liten avskedsmiddag med honom innan han åkte mot sitt hotell och vi mot MBK.

MBK kan ha varit ett av dom största varuhusen jag någonsin varit i, och dessutom utan att hitta något intressant att köpa.

Vi vandrade runt bland mobiltelefoner klockor och massa annat krimskrams i drygt 2 timmar innan vi åkte mot vårat nuvarande hem på Khao San Road.

Kvällen efter detta bestod till största del av att packa väskorna inför tidig avresa dagen efter.

Fick även ett SMS från Stefan som berättade att hans plan som skulle avgått 00.45 var 7 timmar försenat.