fredag 16 april 2010

NatureZone

Jose, Rich and Nathan


Denna första vecka har passerat fort!

Mattias och Rich har arbetat hårt med bygget av huset, vilket Mattias tycker är kul då han är tillbaka i sitt ”rätta element” efter att det senaste året suttit inne på ett kontor! Jose har tom varit och köpt ett snickarbälte och en hammare till honom, så han stortrivs:-)

Jag har under denna veckan ”friserat” träd,krattat, städat ur en vedbord,varit med Jose på hennes jobb. ( Hon har hand om skötsel av en stor trädgård hos en familj en bit bort!)

Men även jag och Jose har ägnat oss åt byggarbete, då vi har byggt en trappa som vi är mycket stolta över:-)

På eftermiddagarna har Jose och Rich tagit oss med till stranden, där Rich lär Mattias och surfa och Jose lär mig hur man Boogieboardar!

Vi har även blivit visade hur man fiskar med Hjälp av en drake, hur man tömmer bikupor på honung,m.m m.m

Samt druckit alldeles för mycket vin och en hel del öl!

Jag och Mattias har även paddlat kajak...(tjafsa bara lite då vi krocka med paddlarna), samt ”bestigit” Mount Camel! (Därifrån kunde man se över från östkusten till västkusten, vackert!)

Och häromdagen tog Rich oss för en biltur längst 90 mile Beach (vars faktiska längd bara är dryga 45 mil) upp till ett ställe på stranden som heter The Bluff, även detta var häftigt och kul!


Tiden här har passerat oerhört fort och vi är nu inne på vår 3:e vecka med familjen. Livet här börjar väl så smått bli vardag, jag och Rich har precis fått upp den sista takbjälken, och ser med glädje fram mot att påbörja nästa moment vilket är att förlänga takfoten. Vecka nr 2 innehöll mkt. jobb, fiske, surfing. Hade det inte varit för att vi ville se mer av detta land så hade vi med största sannolikhet stannat här, då det känns som detta liv är ett givande, hälsosamt och lärorikt liv. Förkylning har även varit en stor del av den gångna veckan. Alla utom jag (Mattias) har varit ordentligt sjuka, medan jag kom undan med lite hosta och lätt ont i halsen. Beror nog på att jag så gott som dagligen får mig en ordentlig genomsköljning med saltvatten av vågorna i havet som jag försöker ta mig under, över och nerför! Även familjens hund Buster, en 15 år gammal blandning mellan bullterrier och bordercollie har varit riktigt dålig och vi har alla varit oroliga för om han faktiskt skulle klara sig. Han börjar dock se piggare ut och har börjat äta igen så vi hoppas på det bästa. Livet på landet medför ju ofta möten med djur a olika slag, hittills har vi mött på div. olika arter av fåglar, possums, igelkottar, spindlar mm. Men det sista att bocka av på ticklistan är vildhästar. Vi har hört dom många gånger om under nätterna men har nu vid ett par tillfällen fått se dom. Vackra djur, stora starka och friska, otroligt skygga och totalt vilda. Det ska finnas iaf. ett par familjer med hästar här i trakterna.


Dagen till ära har vi ett stort svall på västkusten och vinden är frånlandsvind vilket gör att vågorna bryter bättre. Så idag kan vi nog lugnt säga att det blir mer surfing än jobb. Till kvällen är vi bjudna på middag till Jose´s uppdragsgivare, Lois och Owen som äger campingen där Jose sköter underhållet av naturen. Lois och Owen bor större delen av året i Tanzania och jobbar med missioner av olika slag. Man kan väl lugnt påstå att dom är djupt troende kristna, kommer bli en spännande middag detta. Får väl se om jag kan kan hålla mig från att svära när jag pratar, har under dom gångna 2 veckorna byggt på mitt engelska ordförråd med en del svordomar då Rich som jag jobbar med till yrket är fiskare, så pratar han så som grova havsbusar pratar!


Middagen var mkt trevlig. Vi blev bjudna på en tre rätters lyxmiddag, hade underhållande samtal och fick se många fina bilder från Afrika.


Sista vecka passerade precis lika fort som de första två, och innehöll även den mkt spännande upplevelser. Vi fick bla. följa med familjen till Scotts Point (ligger precis nedanför Cape Reinga på västkusten). För att ta oss till udden (scotts point) fick vi åka bil uppför stranden, en kortare trecking-tur på 45 min och sedan en nätt liten klättring nedför berget innan vi riggade upp våra fiskespön. Scotts Point är det ställe som våran WWOOF-familj allra helst åker till för att fiska och campa. Rich hade innan vi satte oss i bilen berättat för oss om hur mkt fisk man fångar där och hur lätt det är. Detta var något som verkade stämma då Rich drog upp en Snapper på sitt första kast. Men det var det, vi fick nämligen inte upp en enda ätbar fisk efter detta. Jag satte nog nytt rekord i bottennapp och flest fångade Rock Cod´s(ganska stora malar).


Har även firat påsk med familjen, surfade på morgonen, lagade en god middag tillsammans och njöt av lite gott vin! Både jag och Zarah saknade väl då lite saker från vår svenska påsk /Jul/midsommar mat. Tyvärr finns inte IKEA här, annars hade det varit kul att bjuda på lite svensk mat. Men vi har ju ändå lagat köttbullar åt familjen. Vilket dom gillade så mkt att vi fick göra det tre ggr.


Kalkon-jakt är också något som vi har praktiserat under den gångna veckan. Det finns säkert hundra vilda kalkoner i området. Rich och Nathan har länge spanat in en av dem ”Lumpy” som bara kunde använda sitt ena ben. Antagligen brutit det andra när han försökte flyga. Så en dag efter lunch tog Rich sin hagelspruta och gick ut i skogen, han fick mig att smyga mig upp på Lumpy så att han skulle komma ut ur skogen. Han gick dock åt fel håll så Rich slängde iväg ett skott, vilket lugnt sagt skrämde mig galet mkt då jag var bredvid kalkonerna.

Blev en lite grillkväll den kvällen!


När våran sista dag kom och det var dags att ge sig av var det med stort vemod och något blöta ögon som vi satte oss i bilen för att fortsätta vårat äventyr. Vi har ju bott med denna familj här 23 dagar så det känns lite tråkigt att lämna dom nu. Men vi kommer nog att synas igen...



































2 kommentarer:

Malin sa...

Galet! Både resan, bilderna och Mattias hår! Snart har du lika långt hår som Zarah! :P
Sweet...
Ta hand om er!

Konferens västkusten sa...

Tack för att dela dina bästa minnen .... Jag gillar din blogg.