fredag 9 april 2010

Lite mer bilboende...

Våran tripp uppåt längs östkusten!

Vi stannade strax utanför Auckland på en strand som hette Red beach, pga att det skulle vara rödare sand här. Men vi såg ingen större skillnad vad gällde det...(?)

Här stannade vi för natten, och här mötte vi också en mycket trevlig man som inspekterade registreringsnumret på våran bil (han trodde inte att vi märkte det), men sen utropade vi ett ”Hi”, och gav honom varsitt stort leende:-) Då såg han lite överraskad ut! Men som Mattias och jag sa, så är det alltid kul med sådana människor, så vi gissade på att han nog var klassens ordningsman när han gick i skolan!

Dagen efter körde vi vidare och hamnade vid en vacker strand med STORA vågor (Mangawhai Beach), så Mattias tvekade läääänge innan han hämtade sin surfbräda, men han gjorde ett tappert försök och berättade för mig att han drev så mycket så att han hamnade bland dom stora stenarna längre bort på stranden..Han reagerade inte på detta först, utan trodde att det var tång!! hmmm..Under tiden satt jag på stranden och tog det lugnt med min lilla bok, vilket var en lagom ”ansträngning” för mig denna dagen!

Vi hade även varit och köpt oss en bag in box som vi riktigt såg framemot att ”smutta” på till kvällens middag...hmm

Det var ett (för att uttrycka mig rätt ut) det äckligaste vinet vi smakat!

Så nu har vi lärt oss att vi inte skall köpa det allra billigaste vinet och att vi framför allt skall kolla hur många % alkohol det är i det.. (då detta vin endast var 5-6%)..

Vi ”överlevde” detta vin och dagen efter gav vi oss iväg igen.

Denna dag stannade vi vid en mysig liten strand som hette Waipu Cove så Mattias fick surfa lite.. innan det bar iväg mot staden Whangarei.. Här stannade vi och promenerade runt lite i ett mysigt område, samt inhandlade lite lokalproducerad Fudge! Trevligt! Kollade även här in Whangarei falls, som låg ca 5min utanför stan, det var ett helt okej vattenfall.

Våran resa uppåt fortsatte denna dag, och vi ”guppade” iväg på en låång grusväg och började tappa kollen lite på var vi befann oss...men hamnade till slut vi en mysig lite vik som kallades Otamure,här stannade vi på en camping och lagade lite god mat!

Dagen som följde hade vi bestämt oss för att åka och kolla på lite saker som verkade intressant och som låg på våran våg uppåt.

Så vi stannade vid ett Limestone Reserve..=gick runt i en kohage i ca: 1 timma och kollade på stenbumlingar (men det var fina stenbumlingar!)

Vidare till Battlefield Ruapekapeka Pa, slaget om Northland ägde rum här!

(Maourierna vs Engelsmännen.) Detta var lite intressant att se, en gnutta historia!

Sen körde vi vidare till en stad som heter Kawakawa och kollade på deras allmänna toalett som heter:Hundewasser toilet, skojig arkitektur!

Vi hann klicka av lite bilder innan det kom en busslast full med tyskar iförda solhattar, kakhishorts och magväskor! Som även dom skulle fota denna allmänna toalett:-)

under kvällen anlände vi till en stad som heter Paihia och parkerade bilen och sov här alldeles vid stranden..

Här ”mötte” vi också ett gäng med feta Maurikillar som var fulla ”och goa” och som pissade på våran bil.....Alltid kul och göra nya bekantskaper!

Sov gott i våran lilla bil, och hade idag bestämt oss för att unna oss en lite båttur!

Så vi tog en liten söt färja över till byn Russell (som var NZ huvudstad innan dom ändra den till Wellington).

Detta var en trevlig utflykt!

Besökte Pompallier huset, Flagstat (en fin utsiktsplats) samt en mycket söt gammal träkyrka! Sen blev det lite Fish and Chips till middag, innan det var dax att ta färjan tillbaka till Paihia.

Väl tillbaka i Paihia promenerade vi längs stranden och kikade in och tittade på stora krigar kanoter som Maurierna använde sig av långt tillbaka i tiden..intressant. Körde sedan vidare mot Kerikeri.

Anlände i Kerikeri rätt sent, så trötta och hungriga körde vi mot en camping (dyraste hittills), men vi ”utnyttjade” det väl, och tog varsin VARM och LÅNG dusch! Dom ända som var på den här campingen var vi och två till...kändes lite ödsligt...men vi somna gott!

Näst kommande dag tog vi det bara lugnt, städa ur bilen lite och slappade hela förmiddagen, det var skönt!

Denna dag körde vi inte så långt och hamnade vi en fin vik som hette Matauri Bay, här träffade vi lite trevligt folk! Ett par i från Tjeckien och en kille i från Florida,så vi satt och prata med dom hela kvällen.

Vi stannade alla över här och sov i våra bilar.

På morgonen kom det en fet maurikvinna och skrek på oss, hon sa:

'”No camping on MY peoples land”.

Vi sa hejdå till ”floridakillen” och det tjeckiska paret och åkte vidare..

Strosade runt lite i Manganui och sedan körde vi till den vackra vikan Matai Bay där vi stannade för natten, här var det mysigt och vi var här relativt tidigt, vilket var skönt! Så idag fick det bli en riktig ”slapp dag”!

Följande dag begav vi oss till ”Historic Gumdiggers park”, detta var intessant och vi gick runt här och ”lapade” i oss lite mera historia samt så några riktigt riktigt gröna geckos! Hamnade under eftermiddagen vid Henderson Bay, och stannade här över natten!

Sen var det söndag och vi befann oss inte så långt borta från ”våran” WWOOF:ing familj! Så vi bestämde oss för att köra mot deras ställe...så väl ut på grusvägarna mot dom kommer det en stor bil farandes i motsatt riktning..

Detta visade sig var Jose som var påväg till jobbet, men hon vände om och körde före oss och visade oss vägen till deras ställe! Men eftersom dom både hon och hennes man Rich skulle jobba idag så bestämde vi oss för att åka allra längst upp i norr och kolla in fyrtornet Cape Reinga samt slänga oss på bodyboarden utför stora sanddyner!!

Detta var en mycket rolig dag!! Fick god middag hos ”våran” familj och from imorgon börjar vi ”WWOOF:a hos Jose och Rich!